Vycházky v okolí Tbilisi

Následující stránka Vám dá tipy na některé výlety do kopců v okolí Tbilisi, které jsme za našich pobytů absolvovali. Přestože jsme většinu výletů absolvovali autem, u většiny uvádím, jak se lze na místo dostat veřejnou dopravou. Počítejte však s tím, že veřejná doprava nemusí být častá a jízdní řády mohou doznat citelných změn.

Želví jezírko – Mtacminda – Narikala

Cca 9 km

Začátek je ve Vake parku (z centra z náměstí Svobody bus 88, 345, 358). Vyjedete lanovkou na Želví jezírko (cena 1 GEL, lze platit kartou). Z horní stanice se vydáte doprava a hned narazíte na žlutě značenou turistickou stezku i s rozcestníky. Po této značce se jde cca 5 km s výhledy na Tbilisi, včetně televizní věže na Mtacmindě. Trochu rozpačitý je závěr této značené cesty, která ústí na silnici směr park Mtacminda. Zde se vydáte cca 1 km až k parku. Pokud nechcete stavět v tomto zábavním centru, potom po silnici dojděte až na konec (parkoviště taxíků). Zde začíná chodník vedoucí doprava k pevnosti Narikkala, kudy půjdete další cca 4 km k pevnosti. Pokud se dáte doleva po cca 10 min chůze dojdete ke kostelu Davitcminda, sv. Davida, což je významné poutní místo a gruzínský Slavín (leží zde mj. matka Stalina, nalevo od kostela, nebo ruský básník, dramatik a politik Alexandr Gribojedov, jehož roztrhal dav v Teheránu v roce 1829). Značení zde neexistuje, ale chodník je jenom jeden. Výhledy jsou tentokrát na staré město i na futuristickou stavbu paláce, který patří faktickému vládci Gruzie Bidzinovi Ivanišvilimu. Pod tímto palácem projdete k soše Matka Gruzie (Kartlis deda) a k horní stanici lanovky na Narikalu. K pevnosti je nutno dostat se spodem pod lanovkou (vrchem to nejde, i když to vypadá lákavě a dostupně).

Celou cestu lze zakončit v lázních nebo v některé z hospůdek okolo Majdanu (Alani, Pasanauri). Alternativně lze vyjet busem 383 či pěšky k dolní stanici lanovky na Mtacmindu a projít celý chodník přes kostel Davitcminda, Mtacmindu a dále k pevnosti.

Kodžori-Želví jezírko

cca 10 km

Příjemná procházka obecně z kopce dolů. V Kodžori začíná stezka na hlavním náměstí (na jednom z domů je velká mozaika). Dáte se cestou nahoru a na rozdvojce v lese (cca po 1 km) doleva nahoru. Dojdete ke klášteru Udzo ve výšce cca 1400 m n. m., ze kterého jsou krásné výhledy na Tbilisi, na Mangliský a Didgorský hřbet. Od kláštera dále nahoru k triangulačnímu bodu a odtud pěšinou po hřebeni dolů. Když dojdete k budově přečerpávací stanici, dáte se doleva nahoru. Polní cesta Vás dovede až na rozcestí před telekomunikační věží. Zde se dáte doleva dolů a jiná polní půjde další cca 2 km dolů. Jakmile narazíte na rozcestí, dáte se doleva a po cca 200 m bude již značená cesta na Želví jezírko. Z jezírka lze seběhnout do Vake parku (cca 1 km) nebo sjet dolů lanovkou.

Doprava: Do Kodžori autobusem č. 380 nebo 316 z ulice Sulchan Saba (dříve Leonidze nedaleko náměstí Svobody)

Okolí Codoreti

cca 8 km.

Tato cesta vede lesy v poměrně vysoké nadmořské výšce v okolí vesnice Codoreti. Z konečné zastávky autobusu je nutno pokračovat směrem dále přes údolí potoka až do Codoreti. Zde se vydáte doprava na kopec směrem k telekomunikační věži. Polní cesta pokračuje pozvolna dolů úvozem cca 3 km. Cesta končí u řeky, kterou je nutno překročit na druhou stranu a napojit se na polní cestu. Tou se dáte k mostu a za mostem serpentinami nahoru (lze si zkrátit po cestě, jež odbočuje doleva a vede dále pod elektrickými dráty. Na malém sedle lze navštívit malý klášter Mamata (otevřeno Út, Čt, So 10-14 a Ne 10-17). Po silnici projdete okolo obvykle vyschlého jezírka Codoreti. Ve vesnici je koňská farma, kde se lze objednat na jízdu na koně (Gio 599 360 989, hovoří rusky a gruzínsky).

Doprava: autobus č. 107 z Delisi (odjezdy v 8.25, 10.15, 12.05, 13.55), návrat zpět z Codoreti v cca 13.00, 15.20, 17.10, 19.00 (časy jsou z roku 2022, aktuální odjezdy na https://maps.google.com nebo na https://transit.ttc.com.ge/).

Hřbet Karsani – Didgorský hřbet (jezero Čili) – Telovani – Muchatgverdi

cca 11-12 km

Tento hřbet je plný možností vycházek. Výchozím místem může být Mccheta nebo silnice nad Mcchetou. Lze vystoupit za restaurací Salobio (vyhlášená restaurace s gruzínskými specialitami) u odbočky „Karsani“. Alternativně existuje trochu náročnější cesta z nádraží ve Mcchetě ke klášteru sv. Olgy a odtud prakticky mimo cestu na hřeben.

Cesta ze Salobia stoupá vzhůru až do vesnice, kterou projdete a vydáte se směrem vzhůru. Na rozdvojce se dejte doleva a odtud až k mostu. Hned za ním přes louku doprava, kde je nutno pro nalezení cesty projít ohradu. Alternativně lze jít za mostem i rovně. Obě cesty končí časem ve svahu a je nutno se vyšplhat na hřeben „cestou necestou“. Jakmile budete na hřebenu, otevře se cesta s výhledy na Tbilisi, odkud lze dojít až na jezero Čili. Zpět buď stejnou cestou do vesnice Karsani, případně dolů po hřebenové cestě až do vesnice Telovani. Odtud však nefunguje veřejná doprava, k tomu je nutno přejít ještě cca 3 km k rozlehlému hřbitovu Muchatgverdi, odkud jezdí cca každou celou hodinu autobus na Didube.

Doprava: Maršrutka Didube-Mccheta, výstup za restaurací Salobio (odbočka na Karsani) nebo ve Mcchetě (kruhový objezd před mostem na Mtkvari). Lze využít i vlak ze Tbilisi do Mcchety (6.45 směr Bordžomi nebo 9.00 směr Kutaisi/Ozurgeti.

Muchatgverdi-Didube. Autobus č. 69, odjezd z Muchatvgverdi hřbitov cca každou celou hodinu.

Mccheta - Armazi – Karsani – Salobio

7,5 km

Cesta začíná za nádražím ve Mcchetě. Přejdete přes koleje a dáte se strmě nahoru přímou uličkou. Za posledními domky pokračuje přímo asfaltová cesta, cca 2,5 km až k nově opravenému klášteru Armazi. Za klášterem pokračuje stezka do lesa, kde se vydáte vzhůru údolím potoka. Stezka Vás vyvede až na hrad Armazi. Odtud se lze vrátit stejnou cestou do Mcchety. Pokud chcete pokračovat, od hradu Vás čeká výstup na hřeben ležící na dále na východ. Kromě návratu zpět je ještě možné jít dále na východ pěšinou na hřeben nad Karsani. Cestou minete kostelík sv. Nino a přes vesnici Karsani sestupujete dolů k železniční trati. Konec je u populární restaurace Salobio, odkud lze chytit maršrutku Mccheta-Tbilisi, případně taxi.

Doprava: Maršrutka Didube-Mccheta (cca každých 30 minut). Alternativně vlak Tbilisi – Mccheta (6.45 směrem Bordžomi a 9.00 směr Ozurgeti/Kutaisi).

Želví jezírko – Ckneti

cca 8 km

Nenáročný přechod ze Želvího jezírka nad Tbilisi (lze si zpestřit cestou nahoru z Vake parku). Od lanovky vyjdete doprava směrem ke svanské věži etnografického muzea. Alternativně se vydáte okolo Želvího jezírka a cca v 1/3 obvodu jezírka uhýbá cesta nahoru. Tou se dostanete na hřeben, kde se otočíte na opačnou stranu a jdete až na rozcestí. Dojdete na značenou cestu Želví jezírko – Mtacminda, po které půjdete až k rozcestníku s ukazatelem „Turtle Lake 1,9 km“ a „Mtatsminda 3,4 km“. Zde se vydáte po neznačené cestě, která se zpočátku mírně zvedá a později jde mírně z kopce. Na všech kromě prvního se na všech rozcestích držíte spíše doprava. Minete studánku s pramenem vody, až dojdete k borovicovému lesu. Zde se držíte rovně až do Ckneti.

Doprava: Želví jezírko – lanovka z Vake parku (8-22 h denně). Ckneti, autobus 34 k Vake Parku a na metro Delisi cca každých 30-40 min nebo 354 do centra.

Ksani – hrad Ksani – Giorgicminda – vyhlídka na klášter Šiomghvime – Čardachi

Cca 12 km

Tento výlet je poněkud náročnější na délku i na logistiku, ale vede po hřebenu mezi údolím řeky Mtkvari a Muchranskou dolinou s výhledem na obě strany a jako bonus s vyhlídkou na klášter Šiomghvime. Začátek je v Ksani, kam se lze dopravit maršrutkou z Didube (pokud maršrutka odbočuje z dálnice, lze vystoupit přímo pod hradem, těsně před vesnicí. Hrad nelze z Ksani i okolí přehlédnout. Výstup k hradu je po bývalé, místy hodně zbořené asfaltové cestě. Po prohlídce hradu, který vypadá velmi majestátně a působí trochu jako z Pána prstenů, lze pokrčovat směrem ke kapličce sv. Jiří, která je od hradu vidět. Na mapách tudy sice nevede žádná pěšina, ale projít po ostrém hřebenu lze. U kostelíka se hřeben rozšiřuje a okolo telekomunikačních věží či elektrického vedení se napojíte na polní cestu, po které můžete jít celý hřeben. Alternativně vede nad zlomem hřebene s výhledem na údolí Mtkvari i pěšina, ale není prochozená úplně stoprocentně a na některých místech není možné jít přímo po hřebeni. Pokud budete hřeben zhruba sledovat, potom po cca 6-7 km dojdete na křižovatku cest. Doprava je cca 500 m zacházka na vyhlídku na klášter Šiomghvime (se zábradlím) a doleva dolů se vracíte do Schaltby (cestou míjíte malou kapli) a do Čardachi, odkud jezdí maršrutky (pokud nechytíte, lze dojít cca 1,5 km k dálnici a stopovat maršrutky ze západu na východu.

Doprava: maršrutka Didube-Ksani odjíždí každou hodinu od 8 do 20 h, v neděli v 11.00, 13.00, 14.00 a později odpoledne. Didube-Čardachi jezdí několikrát denně (odpoledne cca 15.00, 16.00 a 18.00 – bez záruky). Alternativně lze dojet do Čardachi, když vystoupíte z maršrutky (například směr Gori) u dálniční odbočky Čardachi.